Huhhuijaa, reissusta selvitty :D

Oltiin torstaina 2.6. Seinäjoen rautatieasemalla kahden nurkilla odottelemassa linja-autoa, jonka arvioitu saapumisaika oli n. klo 15. Meidän lisäksi bussiin hyppäsi Seinäjoelta kyytiin 2 muutakin henkilöä koirineen, toinen oli tullut Oulusta junalla Seinäjoelle. Bussissa oli jo Vaasasta lähteneet äiti ja tytär koirineen. Tällä porukalla mentiin Tampereelle, mistä kyytiin hyppäsi toinen äiti-tytär pari koirineen ja siitä suunnattiin Helsinkiin satamaan, mistä kyytiin tuli kaikki loput matkustajat.

Menomatka sujui leppoisasti koirista jutellen ja toisiin tutustuen. Linja-auto oli siisti ja niin tilava, kuin linja-auto nyt olla voi. Meilläkin oli Mirkon kanssa 2 penkkiriviä varattuna (1/hlö). Toki istuttiin matkat vierekkäin, mutta saipa tavarat laitettua toiselle riville.

Me päätimme pitää koirat samassa häkissä. Häkki oli todella tilava ja molemmat mahtui hyvin sielä nukkumaan. Tytöillä oli varmasti turvaa toisistaan laivan ruumassa.

Puoli 9 nurkilla olimme satamassa, laiva millä menimme Tallinnaan oli Viking Express. Laiva lähti satamasta n. 21.30 ja perillä oltiin n. kahdeltatoista yöllä. Pari "janojuomaa" otettiin laivamatkalla ja ihan vaan istuskeltiin ja rentouduttiin.

Tallinnan päässä hypättiin takaisin bussiin ja piiiitkä ajomatka alkoi kohti Minskiä. Vähän matkaa ajettua oli koirilla pissatustauko ja sen jälkeen ajettiinkin yön pimeät tunnit Viron ja Latvian läpi. Tässä välissä yritimme nukkua, mutta olihan se hankalaa, kun niskat koko ajan retkahteli, eikä millään saanut hyvää asentoa. Kuuden nurkilla aamulla oli jo täysin valoisaa, kun saavuimme Latvia/Liettua rajalle. Siinä pissatimme koirat, kävimme itse vessassa ja haimme pientä purtavaa.

Ja taas matka jatkui. Liettuan maisemat oli aika karuja. Talot oli todella ränsistyneitä ja monen talon pihalla oli oma hautausmaa, ristejä näkyi sielä täälä.

Ajettiin Vilnaan, mistä sai hakea aamupalaa McDonaldsista tai huoltoasemalta. Samalla koirat pissatettiin, koska seuraava pysäkki olikin Valko-venäjän rajalla ja siinä ei koiria voinut ulos ottaa.

Kymmenen nurkilla saavuimme tulliin Valko-Venäjän rajalle. Mieskuskit lähtivät koirien passien kanssa tarkistuttamaan, että kaikki on kunnossa ja samaan aikaan me täytimme omat pikkulaput passien väliin, mitkä piti säilyttää koko reissun ajan. Kun koirien paperit oli kunnossa, meidän piti ottaa omat passit ja laukut ja siirtyä passintarkastukseen. Laukut piti avata ja tullivirkailijoille piti kertoa/näyttää, jos on lääkkeitä mukana. Mitään muuta ne ei tarkistanut.

Ja kyllähän kaikki oli omat paperinsa kunnolla hoitaneet ja matka sai jatkua :) Lyhyt koirien pissatustauko oli heti rajan jälkeen huoltoasemalla.

Tie Minskiin oli todella kuoppainen, vaikka se ilmeisesti oli jonkinsortin moottoritie. Samoin maisemat oli suurimmaksi osin peltoa ja metsää. Välillä näkyi kerrostaloja ja nekin oli todella ränsistyneitä.

Parin tunnin ajon jälkeen saavuimme vihdoin Minskiin! Aikalailla tasan vuorokausi meni matkustaessa.

Ajoimme kaupungin läpi ja tässä vaiheessa matkanjärjestäjät sanoivat, että Minsk on todella siisti ja rauhallinen kaupunki. Sielä kuulemma voi kävellä ihan rauhassa, pelkäämättä rikoksia, koska jos vähänkään rikkoo lakia, joutuu heti vankilaan. Minskissä maisemat sitten jo muuttuivatkin. Kaikkialla oli heinoja ja isoja rakennuksia. Me majoittauduimme Hotel Belarukseen, mikä oli n. 25 kerrosta korkea. Oma huoneemme oli 20 kerroksessa.

Pissatimme koirat, veimme tavarat huoneeseen ja kävin pikaisesti pesulla. Maisemat oli aika huikeat hotellihuoneen ikkunasta.

Sitten lähdettiinkin etsimään kauppaa, koirat jätettiin ilmastoituun huoneeseen lepäämään. Vihdoinkin pääsivät pehmoiselle sängylle :D Kaupan piti olla ihan siinä vieressä (ja kyllähän se sitten loppujen lopuksi olikin), mutta etsimme sitä puolitoista tuntia :D Tulipa seikkailtua ja nähtyä kaupunkia. Pankkiautomaatilta nostettiin miljoona (ruplaa), mikä oli noin 45€. Kauppareissun jälkeen käytiin syömässä ja pesemässä koirat ja sen jälkeen mentiin istuskelemaan iltaa läheiseen puistoon. Vaikka oli perjantai, niin kaikkialla oli todella rauhallista. Kukaan ei huutanut, kaikki käveli ja puhui todella hiljaa ja rauhallisesti. Hieman eri meininki kuin Seinäjoella :D

Iltaa istuskeltiin jonnekkin puoli 10 nurkille ja siitä sitten pesun kautta nukkumaan. Aamulla herättiin kuuden jälkeen, käytettiin koirat ulkona ja laitettiin kaikki valmiiksi. Koirat ja tavarat sai viedä seiskan jälkeen bussiin ja sitten käytiin aamupalalla. Aamupalan jälkeen bussi ajoi näyttelypaikalle, mikä oli vajaan kilometrin päässä hotellilta. Saimme neloskehän vierestä paikat koirien häkeille, siihen leiriytyi muitakin samasta bussista. Olipahan aina joku paikalla vahtimassa tavaroita, jos itse kävi jossain.

Näyttelypaikka oli vanha urheiluhalli. Tilaa oli yllättävän paljon. Etukäteen olin lukenut, että hallissa on ahdasta. Se saattoi vaikuttaa, että oli kesä ja lämmin ja monet olivatkin leiriytyneet telttoihin ulos. Hallissa oli sisällä kuuma, ilma ei juurikaan kiertänyt. Vesi maistui koirille. Kehänumerot oli hauskasti merkitty heliumpallloilla. Kojuissa oli myynnissä vaikka ja mitä ja olihan sielä myytävänä myös koiranpentuja. Osa oli myynnissä hallissa ja toisia myytiin suoraan pakettiauton perältä. Koirien valmistelu oli täysin erilaista mitä Suomessa. Sielä häpeilemättä spreijattiin koirille valkoiset tassut ja tussilla ja vesiväreillä maalattiin koirille parempaa ilmettä. Onneksi kaikki tuo on Suomessa kiellettyä.

Vessassa käynti oli mielenkiintoinen kokemus :D Pöntöt oli likaisia ja rikkinäisiä. Noh, kaikesta selvittiin.

Wilman vuoro oli molempina päivinä ensin. Lauantaina tuomarina oli kolmikymppinen mies. Vastassa Wilmalla oli venäläinen junnunarttu. Kun Wilman vuoro tuli, tuomari juoksutti noin puoli rinkiä, käski näyttää hampaat, totesi "thank you" ja osoitti pois kehästä. Tuomari ei millään tavalla koskenut koiraan. Mä olin ihan pihalla, että mitä just tapahtui. Hetki piti odotella arvostelulappuja ja kun ne saatiin niin siinä oli Ex. ei mitään muuta. Suomeksi siis erinomainen, mutta serti jäi saamatta. Hiukan paska fiilis siinä nousi pintaan, että tälläistäkö tämä nyt sitten on...

Koska oli niin kuuma ja Wilma läähätti turkkinsa alla, päätettiin viedä typykkä hotellille viileään huoneeseen. Dianan vuoroon oli aikaa vielä parisen tuntia. Ei mennyt kuin tunnin verran, niin ilma muuttui täysin. Alkoi satamaan ja salamoimaan ja tietysti myös ukkonen jyrisi. Mirko alkoi murehtimaan Wilmaa ja hakikin sen juosten takaisin näyttelypaikalle. Toisaalta turhaan murehti. Wilma oli kuulemma tyytyväisenä nukkunut sängyllä :) Ukkonen meni yhtä nopasti ohi, kuin oli alkanutkin ja pian taas aurinko porotti taivaalla.

Kun dalmikset alkoi, otettiin Diana hyvissä ajoin pois häkistä ja siirryttiin seuraamaan uroksia. Mukana oli myös suomalainen uros, joka haki viimeistä sertiä valioituakseen neljään eri maahan. Tämä uros sai EH:n ja mietin, että kuinkahan meidän käy. Meillä oli naistuomari, joka onneksi kopeloi koiraa ja juoksutti edestakaisin ja arvioi niinkuin piti (Wilman tuomari olisi voinut tulla ottamaan tästä oppia). Arvostelun päätyttyä tuomari kätteli ja sanoi "Congratulations, certificate" JEEE!!!! Vastassa Dianalla oli junnu-, avo- ja valionartut. Junnu oli myös saanut sertin, mutta yllätykseksi muut nartut eivät saaneet ja kehäsihteeri tuli minulle ilmoittamaan, että Diana saa cacibin!!! Rop-kehään tuli Dianan lisäksi tämä junnunarttu sekä junnu- ja valiourokset. Valiouros oli ROP ja VSP:ksi tuomari valitsi Dianan! Aivan mahtavaa :D Diana oli ensimmäistä kertaa PN1 ja sai ensimmäisen cacibin :) Mahtava tyttö <3

Tämä kuva on ROP-kehästä. Järjestyksessä junnu-uros, junnunarttu, valiouros ja Diana :)

Kun omat arvostelut oltiin saatu, niin päätettiin lähteä kävellen hotellille. Pitkä aamu/päivä oli takana ja nälkä alkoi olla kova. Kyllä koiratkin huokaisi syvään, kun sänkyyn pääsivät :D Otin Dianasta pari kuvaa cacib-mitali kaulassa ja typy näyttää ihan pikkuiselta pennulta :D

Koirat jäivät nukkumaan ja me lähdettiin porukalla syömään. Loppuillasta taas parkkeerattiin samaan puistoon ja saman patsaan alle istuskelemaan iltaa. Lauantai-ilta oli ihan yhtä rauhallinen kuin perjantaikin. Puistossa oltiin yli kymmeneen ja sitten vietiin koirat nukkumaan. Päätettiin yhtäkkiä käydä hotellin kattotasanteella ihailemassa maisemia ja olihan siinäkin homma, että sinne asti päästiin. Pari kertaa hypättiin edestakaisin ylös ja alas (onneksi oli hissit), kunnes selvisi, että meidän pitää aulasta napata vartija mukaan. Vartija sitten avasi ovet näköalahissiin ja kattotasanteen parvekkeelle ja kulki meidän mukana, kun tasanteella pyörittiin.

Kahdentoista jälkeen päätettiin mennä nukkumaan ja kyllähän uni tulikin nopeasti. Aamulla herättiin taas kuuden jälkeen. Pakattiin kamppeet laukkuihin ja laitettiin kaikki valmiiksi. Sama rutiini kuin edellisaamuna, eli koirat ja tavarat auton, aamupalalle ja näyttelypaikalle. Toki nyt piti ensin käydä luovuttamassa avaimet, koska hotellille emme enää palanneet.

Wilman vuoro oli taas ensimmäisenä puoli kahdentoista nurkilla. Sama junnunarttu oli vastassa ja sai jälleen sertin. Tällä kertaa meillä oli ihana vanhempi espanjalainen miestuomari. Pitkisuroksia ei siis oltu ilmoitettu yhtään ja me oltiin heti junnunartun jälkeen. Tuomari katsoi itse hampaat ja kopeloi Wilmaa. Olin katsovinani, että aika kauan paineli takareittä, kunnes yhtäkkiä tuomari sanoi silmät pyöreänä "She's a female??" vastasin Yes ja tähän tuomari sanoi "I just grabbed her..." ja näytti käsillään, että olisi kiveksiä kokeillut :D Naurahdin vain "That's fine" ja tuomariakin alkoi naurattamaan :D Tuomari ei sanonut mitään, että saatiinko serti vai ei, mutta pyysi molemmat nartut PN-kehään. Junnunarttu voitti jälleen ja olin hieman pihalla, siitä kuinka meidän kävi. Meille sanottiin, että serti tuli, muuten emme olisi olleet PN-kehässä ja näin olin itsekin asian ymmärtänyt. Arvostelulappuja sai taas odottaa kauan ja kun ne saatiin, niin olihan sielä serti ja tietysti Wilmankin ensimmäinen cacib, koska junnut ei sitä voi vastaanottaa :) JEEE!!!

Ja jälleen parin tunnin odottelu, kunnes tuli Dianan vuoro. Tällä kertaa suomalainen uros sai luokkasertin ja valioitui siis Valko-Venäjälle, Suomeen, Viroon ja Latviaan :) Aivan mahtavaa :) Sama valiouros oli PU1. Tuomarina oli englantilainen mies, joka arvosteli kyllä enkuksi, mutta silti ne oli kirjattu venäjäksi. Arvostelusta kuulin pätkiä mm. pilkutus voisi olla parempi. Diana oli todella väsyneen oloinen. Vähän sai vetää perässään ja aika paljon tarvittiin namia seisotuksessa. Vähän jo jännitin, että kuinka käy. Arvostelun jälkeen kehäsihteeri kysyi tuomarilta "cc?" johon tuomari vastasi "yes"! Jeee!!! Tiesi siis Dianan valioitumista Valko-venäjälle! Junnu- ja avonarttu eivät saaneet sertiä ja paras narttu kehässä meitä olikin vastassa valionarttu. Tällä kertaa valio voitti, Diana oli PN2 ja sai vielä vara-cacibin :) On se vaan hieno tyttö :)

Huhhuh, mikä viikonloppu! Dianan saalis oli siis 2x serti, 1x cacib ja 1x vara-cacib ja mikä parasta Dianasta tuli BY MVA!!! Wilma sai 1x serti ja 1x cacib :)

Vaikka omat koirat olikin hommansa hoitanut, niin vielä oli monta tuntia kotiinlähtöön. Meidän bussissa ollut portugalin vesikoira oli jopa RYP1 ja sitä saatiinkin kannustaa BIS kehässä. Harmiksi ei siinä enää sijoittunut, mutta olihan mahtava päätös reissulle. Tuliaisia osteltiin näyttelypaikalta, että saataisiin loputkin ruplat tuhlattua ja tottakai saavutuksista piti saada pokaalit ja ruusukkeet :) Hieman ennen seitsemää, kaikki bussilaiset olivat kyydissä ja kotimatka sai alkaa :) Ennen Valko-Venäjän ja Liettuan rajaa pysähdyttiin vielä tax free-myymälässä ja olihan järkytys, kun näki hinnat! Litran viinapullot maksoi 3€ ja tupakkiaski 0,8€ :D Mirko siinä taisi hieman innostua :D Tällä kertaa rajalla oli ainoastaan passintarkastus, laukkuja ei tarvinnut ottaa mukaan.

Pysähdykset oli samoilla paikoilla, kuin tulomatkallakin. Alkumatkasta bussin peräpäässä istuvat (me mukaanlukien) juhlivat saavutuksia ja etupään porukka alkoi nukkumaan. Puolenyön jälkeen bussi hiljeni, kun tuli pimeää ja taas sitä yritettiin nukkua älyttömän vaikeissa asennoissa.

Tallinnan satamassa oltiin vähän ennen seitsemää aamulla ja klo 8 lähti laiva. Suomessa oltiin puoli 11. Siitä vielä bussimatka kotiin.

Olihan reissu. En paljoakaan löydä moitittavaa matkasta. Kaikki sujui hyvin. Koska tahansa voisin lähteä uudelleen :D

Loppuun vielä kotona otetut kuvat :)

Champion of Belarus

Palkinnot

AD BY MVA Moppekerhon Angelique <3

AD Octifein Pearl <3

Tämän tekstin kirjoittamiseen meni pari tuntia..... :D